
ایتالیا، هم چنان رتبهی اول پیتزا در جهان را دارد و ارائهدهندهی گرانترین نمونههای این غذا است. قیمت بالای پیتزا در این کشور، به این خاطر است که ایتالیاییها در تهیهی این غذا دقت و وسواس زیادی به خرج میدهند. سرآشپزهای ایتالیایی، امکان ندارد از خمیرهای آماده و کارخانهای استفاده کنند و آنها را به شیوههای کاملا خانگی میپزند. اما مهمترین عامل در بالا رفتن قیمت، حضور سرآشپز دلخواه شما در خانه است. در حقیقت در ایتالیا این امکان وجود دارد که سرآشپز به منزل شما بیاید و غذا را در آشپزخانهی شخصی شما تهیه کند. البته محتویات پیتزا هم نقش مهمی در این موضوع دارد. برای مثال، پیتزایی که در ترکیبات خود، خاویار داشته باشد، بدون شک گران قیمت و متفاوت است.
ایتالیاییها بهقدری به پیتزا علاقهمند هستند که به چشیدن طعمها و تجربههای هیجانانگیز اکتفا نکردهاند. شماری از محققان این کشور، با اعلام نتایج مطالعات خود توضیح دادهاند که خوردن مداوم پیتزا تا 59 درصد، خطر ابتلا به سرطان مری، 34 درصد ابتلا به سرطان دهان و تا 26 درصد احتمال ابتلا به سرطان رودهی بزرگ را کاهش میدهد. البته باید توجه داشت که تنها پیتزاهای سالم قادر به چنین کاری هستند و این مزیتی نیست که تمامی پیتزاها را شامل شود.
اگر تاکنون قدرت جادویی پیتزا را در جوامع مختلف نادیده گرفتهاید، مطمئنا با دیدن فیلم مرد پیتزایی، نظرتان عوض خواهد شد. این فیلم که در سال 2011 ساخته شده، پیتزا را موضوع اصلی قرار داده و جایگاهی افسانهای برای آن قائل شده است. در این فیلم، یک کارمند که وظیفهی رساندن پیتزا به دست سفارشدهندگان را دارد، از طریق خوردن یک گوجهفرنگی منحصربهفرد، به ابرقهرمان داستان تبدیل میشود و قدرتی مافوق طبیعی پیدا میکند. این فیلم، نمایانگر جایگاه حقیقی این غذای استثنایی در فرهنگ و افکار مردم دنیاست.
البته برتری پیتزا به همینجا ختم نمیشود. این غذا از چنان قداستی برخوردار است که موزهای را از آن خود کرده است. (Pizza Brain)، نام موزهای در فیلادلفیلا است، که در گرامیداشت این غذا، تاسیس شده است. این موزه، نمونههای مختلف پیتزا را در اقصی نقاط جهان بررسی کرده و آنها را با بازدیدکنندگان، به اشتراک میگذارد. کتاب رکوردهای جهانی گینس، این مجموعه را در سال 2011 بهعنوان «بزرگترین مجموعه اقلام مرتبط با پیتزا در جهان» ثبت کرد.
البته در کل نمیتوان علاقهی فاحش آمریکاییها به پیتزا را نادیده گرفت. در این کشور، طی هر یک ثانیه، 350 اسلایس پیتزا خورده میشود که با وجود تنوع غذایی در این کشور، نمونهی نادر و چشمگیری است. با این حال، محبوبیت این غذا در جامعهی آمریکایی پدیدهای نسبتا جدید است. پیتزا پیشتر طرفداران چندانی نداشته، تا اینکه وقوع جنگ جهانی دوم ورق را برمیگرداند. سربازان آمریکایی که در خاک ایتالیا مشغول به خدمت بودند، به شدت تحت تاثیر لذت چشیدن این غذا قرار میگیرند. در نتیجه، پس از بازگشت به وطن، ایدهی آن را در کشور مطرح میکنند. بنابراین بهمرور و با تنوع مزهها، پیتزا به غذای محبوب مردم آمریکا، تبدیل شد. رواج پیتزا در ایالات متحده، باعث شد تا میزان فروش و مصرف پنیر به طرز چشمگیری رشد کند. سال 1995، شروع این جریان بود و همانطور که مشخص است تا امروز هم ادامه دارد.
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *
4 نظرات
آنی آدامسون
قطعا بین موادغذایی مختلف و سسهای هیجانانگیز، مایونز گزینهی مناسبی برای پیتزا نیست. اما در کشور ژاپن استفاده از سس مایونز در پیتزا، بسیار رایج است. البته لازم به ذکر است که مایونز در این کشور، طعم شیرینتری دارد.
آنی آدامسون
قطعا بین موادغذایی مختلف و سسهای هیجانانگیز، مایونز گزینهی مناسبی برای پیتزا نیست. اما در کشور ژاپن استفاده از سس مایونز در پیتزا، بسیار رایج است. البته لازم به ذکر است که مایونز در این کشور، طعم شیرینتری دارد.
آنی آدامسون
قطعا بین موادغذایی مختلف و سسهای هیجانانگیز، مایونز گزینهی مناسبی برای پیتزا نیست. اما در کشور ژاپن استفاده از سس مایونز در پیتزا، بسیار رایج است. البته لازم به ذکر است که مایونز در این کشور، طعم شیرینتری دارد.